Wednesday, June 1, 2016

PENGARAH PRODUKSI FILEM

Seorang pengarah yang baik akan memastikan bahawa semua bahagian sesuatu filem yang kreatif dihasilkan dan dibawa bersama-sama dalam keseluruhan bahagian. Seseorang pengarah akan mentafsirkan skrip, jurulatih penghibur, kerja-kerja bersama dan sebagainya, berkaitan yang mereka semua untuk membuat karya seni. Menurut Filem Scholar Eric Sherman, pengarah bermula dengan idea yang jelas daripada keseluruhan filem itu dan menggunakan ini untuk membantu dia menentukan apa yang perlu dilakukan. Seorang pengarah perlu memberi laluan ketika orang lain diberi kebebasan untuk menunjukkan apa yang mereka tahu.

Pengarah filem adalah individu yang mengarahkan pembikinan sesuatu filem.  Secara umumnya, seorang pengarah filem mengawal aspek seni dan dramatik filem itu serta menterjemahkan skrip ke bentuk visual, sambil mendorong kru teknikal dan pelakon untuk memenuhi visi itu.  Pengarah mempunyai peranan-peranan penting dalam memilih ahli-ahli kru, reka bentuk pengeluaran, dan aspek-aspek kreatif pembikinan filem.  Di sesetengah negara Eropah, pengarah dilihat sebagai pengarang filem itu.

Peranan pengarah filem juga perlu mewujudkan visi keseluruhan di mana filem yang akhirnya menjadi kenyataan.  Langkah ini termasuklah memantau unsur-unsur seni dan teknikal pengeluaran filem, dan juga mengarahkan jadual rakaman dan menetapkan tarikh pergambaran. Perkara ini memerlukan kerjasama yang hebat dan mantap oleh kru-kru filem untuk mencapai visi pengarah dalam sesebuah produksi filem. Hal ini juga memerlukan kemahiran pemimpin dalam kumpulan, dan juga keupayaan untuk mengekalkan tumpuan terhadap sesuatu perkara walaupun menghadapi sesuatu tekanan dalam berhadapan persekitaran lokasi pengambaran. Seseorang pengarah juga perlu ada pemerhatian yang baik dan tepat dalam memerhatikan setiap kru dan juga para pelakon serta boleh mengugurkan mana-mana kru atau pun pelakon daripada produksi mengikut kemahuannya. Oleh itu, kemahiran komunikasi yang baik perlu ada diantara pengarah dan kru teknikal serta setiap orang yang terlibat dengan produksi.

Selain bergantung kepada kerjasama daripada golongan kreatif yang berbeza, dengan kemungkinan kuat menyangkal cita-cita seni dan visi, seorang pengarah juga perlu mempunyai kemahiran untuk menyelesaikan konflik jika perlu.  Oleh itu, pengarah harus memastikan semua individu yang terlibat dalam pengeluaran filem itu berusaha ke arah satu wawasan yang sama bagi menjayakan sesebuah filem.

Selain itu, terdapat juga pengarah yang menulis sendiri skrip untuk filem yang hendak dihasilkannya.  Pengarah seperti ini adalah seorang yang berpengalaman dalam bidang pengarahan dan juga perfileman.  Dia sudah  biasa dengan proses pembuatan filem dan juga merupakan seorang yang berfikiran kreatif dan memiliki idea yang sangat baik. Sebagai contoh, filem ‘The Raid 2’ arahan Gareth Evans dan beliau juga merupakan penulis skrip cerita tersebut. Dalam Undang-undang Kesatuan Eropah, pengarah filem dianggap sebagai ‘Pengarang’ atau salah satu daripada penulis filem, yang sebahagian besarnya sebabnya adalah daripada pengaruh teori ‘auteur’.  Teori auteur adalah kritikan konsep-konsep filem menegaskan bahawa seseorang pengarah filem itu telah mencerminkan visi kekreatifannya di dalam sesebuah filem yang dijayakannya, seolah-olah mereka adalah pengarang ataupun eutor utama. Menurut Mark Bielak, yang merupakan seorang pengarah Radio dan Television di Maine Township High School South, dalam bukunya yang berjudul ‘Television Production Today, yang diterbitkan pada tahun 1995, “dalam televisyen, hubungan antara pengarah dan kru mereka serta sifat tanggungjawab mereka berbeza daripada dalam teater dan radio”.  Hal ini kerana tugas sebagai seorang pengarah filem lebih berat berbanding dengan tugas pengarah sesuatu produksi teater ataupun radio.

Sesetengah pengarah filem bermula sebagai penulis skrip, pengedit filem atau pelakon.  Manakala, ada juga dikalangan pengarah filem yang lain telah menjalani latihan yang khusus di dalam sesebuah institusi pengajian mengenai bidang perfileman. Sebagai contoh penyediaan, senarai pergambaran dan jalan cerita, blocking atau penutupan ruang, protokol untuk berurusan dengan pelakon profesional dan juga membaca skrip.  Selain kemahiran teknikal dan logistik asas, pelajar juga menerima pendidikan mengenai sifat hubungan profesional yang berlaku semasa pengeluaran filem. Dengan adanya titik permulaan ini, para pelajar akan terdedah lebih awal lagi tentang ilmu yang berkenaan dengan bidang perfileman.  Perkara ini juga antara sebab munculnya pengarah-pengarah muda yang berbakat dan mampu menghasilkan filem yang kreatif.
Menjadi seorang pengarah bukanlah suatu proses yang mudah.  Ianya memerlukan pengalaman yang luas dan memiliki daya pemikiran yang tinggi.  Hakikatnya, kebanyakan pengarah yang ada bermula daripada bawah, dan semestinya setiap pengarah mengalami pelbagai pengalaman yang mendidik mereka supaya berjaya dan hebat dalam bidang pengarahan dan pembuatan filem.

Seterusnya, tugas-tugas yang perlu dilakukan oleh seorang pengarah adalah sesuatu yang agak rumit kerana setiap syarikat produksi dan pengarah mempunyai pemahaman yang berlainan tentang konsep jawatan seorang pengarah. Walaubagaimanapun, pengarah mempunyai tanggungjawab dan menjadi orang penting dalam sesuatu produksi. Antara tugas-tugas seorang pengarah adalah menterjemahkan penulisan skrip kepada visual dalam sebuah filem atau merealisasikan wawasan keseluruhan seni ke dalam filem. Seorang pengarah haruslah mempunyai kebolehan untuk memahami skrip disediakan kerana ianya harus divisualkan ataupun dilakonkan.  Perkara ini bergantung dengan kebolehan atau kehebatan pengarah itu sendiri.  Terkadang, ada pengarah yang menulis skripnya sendiri kerana ia membuatkan mereka lebih mudah untuk menterjemahkan skrip itu kepada bentuk visual ataupun lakonan.

          Selain itu, seorang pengarah juga bertanggungjawab melatih para pelakon dan mengarah mereka ke arah persembahan lakonan yang terbaik dan merancang serta memantau staf produksi di dalam set.  Pengarah mempunyai kuasa penuh di dalam sesebuah produksi filem.  Pengarah juga mempunyai kuasa untuk menggugurkan mana-mana kru ataupun pelakon bergantung dengan kualiti kerja yang mereka jalankan. Pengarah juga berperanan untuk memastikan waktu jadual ditepati.  Hal ini bergantung dengan pengarah itu sendiri untuk menetapkan jadual.  Pengarah juga boleh membatalkan sesuatu jadual mengikut kuasa yang ada padanya.  Jadual disusun sendiri oleh seseorang pengarah.  Begitu juga dengan lokasi pengambaran.  Pengarah sendiri yang akan menetapkan lokasi pengambaran serta masa pengambaran akan dijalankan, sama ada pada waktu siang ataupun pada waktu malam.
 Selain daripada itu, setiap pengarah juga harus memelihara kualiti sinematografi dan aspek teknikal.  Perkara ini penting bagi mengelakkan sebarang masalah muncul sepanjang tempoh produksi atau pengambaran dijalankan.
Pengarah juga harus mengawal kandungan dan aliran plot filem itu seperti yang ditakrifkan oleh layar.  Selain itu, pengarah juga berperanan mengarah persembahan pelakon, kedua-dua mekanikal dengan meletakkan mereka dalam kedudukan yang tertentu (tanpa menyekat), dan secara mendadak dengan memperlihatkan pelbagai emosi yang diperlukan.
 Menyusun dan menetapkan lokasi di mana filem itu akan digambarkan ke layar juga merupakan tanggungjawab seorang pengarah.  Tugas dan peranan pengarah amatlah penting dan utama selain menguruskan butir teknikal seperti kedudukan kamera, penggunaan lampu, dan masa kandungan soundtrack untuk filem itu.  Apa-apa aktiviti lain yang mentakrifkan atau menyedari wawasan artistik pengarah akan diterjemahkan untuk filem.

Secara padatnya, pengarah mewakili segala bentuk idea serta gambaran beliau melalui tenaga kerjanya iaitu krew dan pelakon.  Sebagai contoh, pengarah boleh menggambarkan mood dia atau apa yang dia mahukan dari tempat kejadiaan, maka tinggalkan ia kepada ahli-ahli lain atau krew filem untuk mencari lokasi yang sesuai ataupun untuk menubuhkan pencahayaan yang sesuai. Secara keseluruhannya, tugas sebagai seorang pengarah amatlah padat dan berat.  Menjadi seorang pengarah yang menjalankan semua tugas-tugas tersebut bukanlah mudah.  Iannya memerlukan bantuan daripada individu lain.  Kesimpulannya, setiap pengarah yang berjaya menghasilkan filem boleh dianggap suatu kejayaan buat dirinya kerana berjaya menyelesaikan atau menjayakan sesebuah produksi atas arahannya sendiri.  

RUJUKAN

Alain perak dan Elizabeth Ward. Pasukan Pengarah Filem-kanak: Satu Panduan Praktikal untuk Pengurus Pengeluaran, Penolong Pengarah, dan Semua Filmmakers (Los Angeles: Silman-James, 1992)
Edward Pincus. Buku Panduan pembikin filem ini (New York: Plume, 1999)
Steven D. Katz. Pengarahan filem Shot oleh Shot (Studio City, CA: Wiese, 1991)
Zairul Anuar Md. Dawam. Skrip Ke Skrin. (Kota Kinabalu: Sabah, 2010)

MOHAMAD AZIZUL BIN IBRAHIM
(BC13110078)

No comments:

Post a Comment